Hvordan starte opp et lekeland

Har du lyst til å jobbe med barn og kanskje starte opp et lekeland som gir et trygt og barnevennlig innendørs alternativ, innenfor en overkommelig investeringsramme?

Da kan oppblåsbart lekeland være det det beste alternativet for deg.
Når det er for varmt, for kaldt eller det regner, ser gjerne foreldrene etter et godt underholdningsalternativ innendørs.

Sørg for at de besøker ditt lekeland ved å tilby et bredt utvalg av leker og underholdning som dekker behovene til de aller minste barn til de eldste barna. Denne artikkelen fokuserer på kjernemålgruppen 2 til 12 år, da ungdommen kan være vanskelig å underholde på samme lekeplass som barn.

 
 

Navn og logo
Kom opp med et fengende navn og en fin logo til ditt nye lekeland. Tenk deg at du er en kunde, en liten gutt eller pappaen til ei lita jente, får man lyst til å komme til deg å leke når man ser logoen din eller hører navnet ditt. Det er lettere å starte med et godt navn og en fin logo, fremfor å endre dette underveis. Bruk litt tid på dette.
 
 

Målgruppe
Tenk i gjennom din målgruppe og det geografiske nedslagsfeltet for lekelandet du vil starte. Et godt utgangspunkt kan være, innenfor hvilken radius vil barnefamilier ha den korteste kjøreveien til ditt nye lekeland. Gitt at det er legitimt å anta at de som har korteste kjøretur til deg vil velge deg.
 
 

 
NB ikke gå i fellen å si at du skal starte et lekeland  for alle, definer målgruppen din som kjernen av de som besøker deg frekvent, ikke summen av alle som kanskje stikker innom i løpet av de neste 10 årene.

Velg et egnet lokale for ditt nye lekeland
Tenk igjennom størrelse, plassering, egenart (utforming, takhøyde, oppussingsbehov osv) og pris.


Er du rimelig sikker på behovet for et nytt lekeland er tilstede i ditt marked og vil satse tungt med en gang, eller skal du begynne i det små med et noe mindre lekeland. Velger du å starte i det små, sørg for at du kan vokse om nødvendig. Skal du starte et lite lekeland som trygt og enkelt kan huse 20 til 30 barn, trenger du et lokale som er minst 400 - 500 m², Skal du satse stort sørg for at du har massevis av plass. har du mulighet bør du søke å starte opp med et areal på minst 1000 til 1500 m²

Plassering av lekeland
Husk de 4 p’ene Produktet, plasseringen, promoteringen og prisen.
Selve plasseringen sier noe om hvor godt lokalet markedsfører seg «selv». Er det mange som ser lokalet regelmessig, er det annen næring som trekker besøkende i området, kan du markedsføre deg selv godt i og rundt bygget, er det naturlig for barneforeldre å ta med barn hit? En dårlig plassering, gir større behovet for bruk av p’ene promotering, produkt og pris for å trekke besøkende. Vær bevist på pris, men ikke spar deg til fant i jakten på et billig lokale.


Lekelands produkter
Sørg for å velge en seriøs aktør som er kjent med norske lover og regler. Velger du å bygge ditt nye lekeland med oppblåsbare leker, vil du få et fleksibelt og populært lekeland til en brøkdel av prisen på fastmonterte løsninger. Da vil du også lettere kunne vokse og endre på innholdet etter hvert som du ser hva som er mest populært.

Sikkerhetsmessig godkjenning
Før du starter få på plass forsikringer og nødvendige godkjenninger. Sett deg inn i relevant regelverk og sørg for at du kjøper produktene av et firma som er kjent med norsk lovgivning og som kan hjelpe deg med nødvendig sikkerhetsmessig godkjenning for bruk av produktene i lekelandet ditt.


Bestem deg for å drive et trygg lekeland, lytt til råd fra erfarne fjellfolk slik som relevante myndigheter og din lekelands leverandør. Bruke mykt underlag slik som, belegg og matter og tilby egne leker spesifikt for eldre barn. Gled deg til myndighetenes årlige pålagte inspeksjon og bruk besøket til å berike din kunnskap om sikkerhet og la deg inspirere.

Ta med alle kostnader i dine budsjetter
Lekelandet (alle produkter inkludert, lekerom, kino rom osv), oppussing, møbler, skilting, belysning, matter, polstring av søyler, popcorn maskiner, pølsekoker, kaffemaskin, brusautomater kassaapparater, printere og annet utstyr.



Lag en plan for markedsføring
Skal du annonsere i lokal aviser, via idrettslag, Facebook gruppe. Sett opp egen hjemmeside. Og for all del on-site markedsføring. Et skilt, et flagg eller en oppblåsbar figur med navnet ditt på plassert der lekelandet er, sier hva du tilbyr, når og hvor!



Bruk dine lokaler som en markedskanal, det er den mest kostnads effektive og varige markedsføringen du gjør. Ikke glem det viktigste!!

Gratis eBook- Hvordan starte lekeland